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Déchet(s) recommandé(s)

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Franz Von stuck - The murderer

"Inspired by Böcklin's Murderer pursued by Furies, but with an even greater sense of excitement and drama, in 1891 Stuck painted his first version of the despair and remorse which pursue a criminal after his deed. The ancient Furies, the goddesses of vengeance, hide behind a rock as they lie in wait for the murderer who has just killed his victim. The sight of these ugly creatures is a foretaste of the torments awaiting the murderer. The figure of the murderer is derived from Klinger's etching 'Pursuit' in which a man in a similar pose runs away on a narrow path."

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William Bouguereau, Les remords d'Oreste.

"Tout ce qui intéresse les Erinyes est de poursuivre le fils matricide pour lui infliger des tourments sans fin. Il n'est question pour elles ni de juger, ni de trouver des circonstances atténuantes au jeune homme. Mais Apollon veille sur Oreste qu'il a dirigé vers son temple de Delphes, où prendre un bref de repos. De là, il lui conseille d'aller chercher sa délivrance auprès d'Athéna. Les Érinyes arrivent à la suite d'Oreste à l'acropole d'Athènes où Athéna obtient qu'elles reconnaissent son autorité pour instruire l'affaire et prononcer un jugement. Cependant Athéna estime l'affaire trop grave pour la juger seule. Surtout, il s'agit d'un arbitrage entre deux générations de dieux : celle, ancienne, les Erinyes et celle, moderne, de Apollon.

Oreste est ensuite présenté devant un tribunal composé de onze citoyens et Athéna ; il lui donne raison. Mais il reste encore à résoudre la question de la vocation des Erinyes : que vont-elles devenir si un fils matricide peut leur échapper, quand poursuivre les crimes de sang est toute leur raison d'être ? Athéna leur propose alors de changer de vocation, et de devenir les Semnai (« Vénérables »), déesses bienveillantes d'Athènes. Après une longue hésitation, elles acceptent."

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"In Paris, a few years ago, twenty or more well-known artists were dining at the house of a prominent art dealer. During the evening the question came up: "Who, at the end of the 20th century, will be thought of as the greatest painter of our period?"

"The verdict of the jury was nearly unanimous that the paintings most sought after toward the close of the twentieth century would be by Bouguereau and Meissonier."

They chose Bouguereau because "his work is nearly perfect in its draftsmanship, the nude will always occupy a high place in art, and time will mellow much that is rather objectionable in its coloring."

Why Meissonier's pictures? Because they "are as nearly perfect technically as human skill can make them, because they are masterful in their knowledge, and because they are true in appearance."

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